Kako optimizirati zalihe s FactorOne?

Zalihe vežu veliki dio vrijednosti skoro svake proizvodne ili prodajne firme – to je kapital koji smo već (djelomično) platili našim dobavljačima i koji opterećuje protok novca u kompaniji.

Vrijednost koja je sad zarobljena u zalihama tako čeka povrat i oplemenjivanje investicije. Međutim, nekad je naše čekanje povrata predugo, te smo novac vezan u zalihama mogli bolje iskoristiti, čak i da smo ih oročili na banci.

Problem je je tim veći što je veći broj obrtnih artikala. Svaki od tih artikala se zasebno mijenja kroz vrijeme i što nam se jučer činilo kao dobra stvar za držanje zalihe, najednom postaje suvišno i opterećuje skladišni prostor.

Ipak, raditi bez ikakvih zaliha izaziva potpuno nove probleme, kao što su spora dostava kupcu, sitnije narudžbe dobavljaču, zastoji u proizvodnju i nemogućnost boljeg planiranja poslovanja.

Prošli put smo pisali o teoriji optimizacije zaliha, a sad ćemo vidjeti što nam nudi FactorOne na ovu temu.

 

Vrednovanje zalihe i devijantno ponašanje zalihe

Jedan on najvažnijih izvještaja u upravljanju zalihama je takozvani ABCxyz izvještaj. Dakle, taj izvještaj služi da bi odredili važne i predvidljive zalihe ili sve ostale varijacije.

Ponovimo:         A – Važne zalihe (po zaradi)

                               B – Srednje važne zalihe

                               C – Manje važne zalihe

                               X – Jako predvidljive zalihe

                               Y – Srednje predvidljive zalihe

                               Z – Teško predvidljive zalihe

 

Objašnjenje slike:

  1. Izvještaj je moguće dobiti po svim artiklima ili po grupi artikala
  2. Možemo vidjeti da li već nešto smo naručili ili proizvodimo (otvorena količina)
  3. Trenutno stanje zalihe artikla na odabranome skladištu
  4. Minimalna zaliha ili ponovna točka naručivanja koja može biti fiksna ili izračunata iz Lead Timea – vrijeme do isporuke
  5. Maksimalna zaliha (neobavezno)
  6. Optimalna zaliha (neobavezno)
  7. Svako skladište unutar firme može imati svoja pravila zaliha, ovdje birate skladište za izvještavanje
  8. Sigurnosna zaliha (neobavezno polje)
  9. Lead time – vrijeme do isporuke od narudžbe do dostave, ukoliko je postavljeno, Minimalna zaliha se automatski računa svaki dan iznova
  10. Vrednovanje zaliha od A do C
  11. Devijantnost zalihe od X do Z
  12. Količine naručivanja (softver upozorava ako je naručena količina veća ili manja, ali dopušta rad s drugim vrijednostima)
  13. Izlaz iz skladišta u zadnjih godinu dana prema količini i vrijednosti
  14. Da li je artikl ispod minimalne zalihe

 

Politika zaliha

Politika zaliha se donosi u skladu s potrebama firme i više je konzultantski dio posla, nego programski. Uglavnom, jedan dio politike bi trebao obuhvaćati što ćemo sa svakom od ABCxyz kategorija, tj. – koje od njih ćemo držati na skladištu, a koje ne.

Tako na primjer možemo definirati politiku zaliha za kategoriju Ax i odrediti da ćemo artikle te skupine držati na zalihama po ključu ‘količina do Lead Timea + sigurnosna zaliha’, a za artikle Cz kategorije da ih uopće ne držimo na zalihama, osim par izuzetaka koje ćemo fiksno definirati. Na sličan način definiramo opće politike upravljanja zalihom po presjecima svih kategorija (Ay, Az, Bx, By, Bz, Cx, Cy).

 

Definiranje zalihe

Sad kad smo dobili početne podatke, trebamo definirati koji artikli će uopće biti na stanju, kojima će se upravljati s Lead Timeom, a kojima fiksnom količinom.

Ukoliko želimo voditi zalihu upravljanu Lead Timeom, upišimo vrijeme dana dostave u za to predviđeno polje, za sve artikle koje je naša politika definirala. Kako smo rekli, za jedan artikl možemo imati na različitim skladištima, različitu politiku.

Ukoliko želimo za neke artikle voditi fiksno minimalnu zalihu, onda upišite vrijednost na za to predviđeno mjesto.

Oboje ne može istovremeno biti aktivno!

 

Zaključak

Način koji nam se pokazao najbolji za rad kroz praksu je slijedeći:

  1. Napraviti inicijalnu analizu ABCxyz
  2. Napraviti politiku zaliha
  3. Definiranje zalihe onim artiklima na način koji smo propisali u politici

Ukoliko je  firma nova i nema prethodnih pokazatelja zalihe, potrebno je i do godinu dana upotrebe softvera za konkretne rezultate.

Međutim, kada se proces jednom dobro definira i dobro isprogramira – imate puno bolje rezultate i pogled na svoje zalihe kakav nikad prije niste imali, a izravni rezultat toga bit će optimizirani novčani tokovi unutar kompanije.